Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Beth - 9 maj 2008 16:01

Nu är jag hemma från sjukhuset igen. Egentligen ville dom ha kvar mig över helgen, men efter lite tårar och tjat så skrev den snälla läkaren ut mig. Han förstod mig när jag sa att jag inte vill spendera min födelsedag på sjukan. Speciellt inte den 20e av dom ^^,


Här kommer en liten återblick av dagarna.


Torsdag

Jag orkar inte gå upp på morgonen när Inger kommer. Men jag ska gå upp vid 12 och åka in till Fountain House. Tänkte jag. Freddie ringer, men jag orkar inte svara. Och orkar verkligen inte gå upp. Lyckas iallafall få i mig lite saft. Fick lite ont i magen men inbillar mig att jag bara drack lite för mycket för snabbt. Ska kolla ketoner nästa toabesök.

Och visst. Kan knappt stå upp på benen nästa gång jag vaknar. Går som en gammal gubbe ut på toa, ketoner i högsta grad. Jobbigt jobbigt.

Mamma ringer som på beställning. Jag får panik när hon säger att jag bara ska ta mer insulin och äta, det har jag ju redan gjort. Dessutom spränger det i pulsådern. Och värker i magen. Mamma tycker att jag ska ringa ambulans. Det gör jag. Får prata med en snäll tjej som kopplar vidare mig till en ambulanssjukvårdare. Han är bara dum. Han smått idiotförklarar mig och säger att jag har ringt fel nr. Jag är inte dödligt sjuk >.< Säger åt honom att om jag blir illa behandlar så ber jag om skjuts. Får även lust att fråga honom om jag ska ringa polisen istället. Eller om jag ska skära halsen av mig, för jag mår verkligen inte bra. Pratar inte mer med honom. Ringer mamma och storgråter. Får knappt någon luft. Hon ska ringa ambulansen istället. Hinner precis lägga på innan jag börjar kräkas som en gris >.< Men jag ska bli hämtad av sjuktransport, så nu känns det lite bättre.


Framme på akuten. Börjar må lite bättre, insulinet börjar verka. Kommer en sköterska som ska ta prover på mig. Vänster armveck, inget blod. Vänster nedanför-tumme-hand, inget blod men ont som satan. Vänster fot, inget blod och jätteont. Dom lyckas tillslut hitta i vänster handled, där dom sätter dropp och jag får väldigt ont.

Får veta att jag ska bli inlagd över natten på MAVA. Samma avdelning som sist. Där man inte fick ha mobilen på.

Blir hämtad av Pirco, samma sköterska som förra gången. Och en Ludvig. Trevlig och lite småsöt person som blir min tjänare :P Och gör hela vistelsen lite trevligare. Småbråkar lite om vilken macka jag vill ha. "Ljus eller mörk", "beror på om det är hård eller mjuk", "finns båda", "en mjuk. Mitt imellan färg", "det finns", "då vill jag ha en utan frön", "okej, det ska nog gå". Jag blir lite fjompig av mig och kommer på att jag åkte utan bh. Så kan man ju inte se ut när det finns halvunga killar i närheten. Eller? (:P) Å andra sidan så liknar jag ett spöka också. God mat där iallafall, jag har inte ätit rejält på 24 timmar eller så. Lax med hollandä sås och potatismos. Den bästa måltiden på länge kändes det som. Sedan tycker jag att jag kan sova, jag har ändå så ont i handleden. Jag får inte sprutorna som vanligt, så det tar tid för sockret att gå ner. Och jag får fel medicin. Även fast jag har sagt hur mycket jag ska ha.

Sover rätt så bra, men blir väckt 2 eller 3 gånger för blodprover. Dom tar prov i höger armveck, och det kommer blod direkt. Dom är person 4 och 5 som NÅGONSIN lyckats få blod ur armarna på mig. Grattis! Ont gjorde det inte heller.


Fredag

Händer inte så mycket mer än att jag får åka hem. Maten idag är inte så god. Åker från ena sjukan till ett annat. Träffar Dr Eva, min diabetesläkare.

Väl framme där har jag fått ketoner igen >.< För att personalen på st Göran onte gav mig någon spruta på hela dagen *klantar*.

Åker taxi hem. Rolig taxichaufför som ska på Kryssning. På MIN födelsedag (imorgon då). Men det ska visst Gustav också, på samma båt. Skälla på honom lite och tvinga till mig en sup tills nästa gång.


Men nu är älskling här och vi ska ut och äta :)

Efter att jag har duschat av mig sjukhus äckel grejset.


Gratta mig imorgon ^^

För annars biter jag Tomas, och det vill inte han :P 


Ovido - Quiz & Flashcards